Gdzie znajdziemy witaminy?

W jaki sposób nasz organizm zdobywa witaminy? Wiadomo, że są one składnikami wyjątkowo ważnymi dla naszego zdrowia. Ich niedobory są przyczyną licznych dolegliwości, a najbardziej cierpi w takiej sytuacji układ odpornościowy każdej kobiety.

Planując ciąże powinnyśmy zdać sobie sprawę, czym są witaminy i jaka jest ich rola w naszym organizmie. Witaminy to podstawowe składniki zdrowej diety. Ponieważ ludzki organizm nie jest z stanie samodzielnie ich wytwarzać, racjonalna i urozmaicona dieta staje się wyjątkowo ważna. Jakie produkty stają się jej szczególnie cennymi składnikami?

Warzywa i owoce to najlepsze źródła witamin, jednak nie tylko w nich znajdują się te cenne substancje. W produktach mlecznych oraz w pełnych ziarnach zbóż również można znaleźć wiele tych cennych dla zdrowia witamin. Sięgając po nie możliwie jak najczęściej można uchronić się przed niedoborem witamin i wszystkimi skutkami takiego zjawiska.

 

Urozmaicona dieta to podstawa dla każdego człowieka marzącego o dobrej formie. Szczególnie kobiety planujące stan macierzyństwa powinny zwracać uwagę na to, co i kiedy jedzą. By wybrany produkt spożywczy był dobrym źródłem witamin, musi zostać w odpowiedni sposób przyrządzony.

 

Wiadomo, że zbyt długi czas przechowywania oraz gotowanie przyczyniają się do utraty witamin w poszczególnych produktach spożywczych. Im krótszy czas gotowania, tym większa wartość odżywcza żywności. Zasada ta obowiązuje przede wszystkim w przypadku warzyw, które najzdrowsze są jako surowe przekąski. Jeśli niezbędne staje się ich gotowanie, warto gotować na parze. Dzięki temu można zmniejszyć straty i cieszyć się smacznym oraz zdrowym jedzeniem. Im mniejsza cieplna obróbka, tym więcej cennych składników trafia do naszych organizmów.

 

Warto też pamiętać, że niektóre witaminy nie są przyjmowane przez nasz organizm bez pomocy tłuszczów. Szeroką grupę witamin stanowią witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: A, D, E i K. Ich przeciwieństwem są witaminy rozpuszczalne w wodzie, czyli witaminy z grupy B oraz wyjątkowo ważna dla układu odpornościowego witamina C. Witamina D to ważna dla kobiety planującej ciążę grupa związków rozpuszczalnych w tłuszczach i wchłaniana wraz z nimi. Witamina D jest nazywana „kluczem do spiżarni z wapniem". Podaż witaminy D można uzyskać z syntezy skórnej w czasie słonecznych dni lub wraz z dietą. Produkty, które zawierają najwięcej witaminy D to: tran i oleje rybne, ryby, wątroba, żółtka jaj oraz grzyby. Jednak według specjalistów medycznych, współczesna dieta w żaden sposób nie pokrywa dziennego zapotrzebowania. Nasłonecznienie w Polsce też jest zbyt małe dla naszych potrzeb.

 

Każda witamina ma swoje, zindywidualizowane właściwości. Niektóre, jak chociażby witamina B17 mają ciekawą historię. Jeszcze do niedawna zakazana i usuwana ze składników żywnościowych, obecnie ponownie powróciła do popularnych medykamentów. Zresztą, witamina B17 - jak każda inna witamina - występuje w wielu składnikach spożywczych. Najwyższe stężenie witaminy B17 można spotkać w pestkach i nasionach jabłek, śliwek, moreli, wiśni, gruszek, nektarynek, czy też brzoskwiń.

 

Z kolei kwas foliowy - czyli witamina B9 - to niezwykle istotna witamina w żywieniu przyszłej mamy. Kwas foliowy występuje w wielu produktach spożywczych, jednak lekarze zalecają, by podczas ciąży przyjmować dodatkowe porcje kwasu foliowego w formie tabletek lub kapsułek.

Każda witamina odgrywa ważną rolę w ludzkim organizmie. Niedobór każdej z nich może mieć poważne konsekwencje zdrowotne i zakłócać normalną pracę naszego organizmu. Zdrowa dieta oraz przyjmowane w okresie zwiększonego zapotrzebowania suplementy diety stają się zatem kwestiami wyjątkowo ważnymi dla wszystkich osób, które chcą cieszyć się dobrym samopoczuciem.
 

Przeczytaj również: