Kwas foliowy - najważniejsza witamina

Kwas foliowy to najważniejsza witamina w żywieniu przyszłej mamy. Chociaż występuje w wielu produktach spożywczych, lekarze obecnie zalecają, by podczas ciąży przyjmować go w formie tabletek lub kapsułek.

Syntetyczny kwas foliowy jest dużo lepiej wchłaniany przez organizm, niż w postaci naturalnej, kiedy jest zawarty w żywności. Kwas foliowy w pewnych ilościach wystarczających jego zapotrzebowaniu dla kobiety nie będącej w ciąży znajduje się w zielonych, liściastych warzywach, czyli głównie w szpinaku, jak również w kapuście, sałacie, szparagach, brokułach oraz kalafiorze. W jeszcze mniejszych ilościach znajdziemy kwas foliowy w pomidorach, fasoli, grochu, soczewicy, soi, czy burakach.

 

Co to jest kwas foliowy? Należy on do witamin z grupy B. Kwas foliowy to organiczny związek chemiczny, znany również pod nazwą witaminy B9. Nazwa kwas foliowy pochodzi od łacińskiego słowa folium, co oznacza: liść.

 

Trudno przecenić znaczenie kwasu foliowego - zarówno dla kobiety w ciąży, jak i dla jej dziecka. Niedobory tego składnika mogą prowadzić do wad cewy nerwowej płodu, a tym samym do bardzo poważnych nieprawidłowości, takich jak wodogłowie, bezmózgowie czy rozszczepienie kręgosłupa dziecka. U matki niedobór witaminy B9 bywa przyczyną niedokrwistości, stanów depresyjnych oraz lękowych. Niedobór kwasu foliowego w organizmie przyszłej mamy może być też przyczyną rozwoju niektórych nowotworów (rak szyjki macicy, rak jelita grubego).

 

Zażywanie kwasu foliowego zacznij przed zajściem w ciąże. Przyjmowanie kwasu foliowego należy rozpocząć najpóźniej na 4 tygodnie przed planowanym przez kobietę zajściem w ciążę. Jest to bardzo ważne, ponieważ cewa nerwowa płodu rozwija się w pierwszych dniach po poczęciu. Czyli wtedy, gdy kobieta nie zdaje sobie jeszcze sprawy ze swojego macierzyńskiego stanu. Ze względu na szybki podział komórek oraz budowanie nowych tkanek płodu w ciąży zapotrzebowanie na kwas foliowy wzrasta 2-4 krotnie i wynosi 400 µg kwasu foliowego na dobę.

 

Mamy świadomość, bez wspomagania się statystykami medycznymi, że bardzo duży jest odsetek ciąż nieplanowanych. Dlatego zaleca się obecnie, aby kobiety w wieku rozrodczym przyjmowały stale doustną, syntetyczną suplementację kwasu foliowego w optymalnej dawce 0,4 mg. Kobiety, które urodziły już wcześniej dziecko z wadą układu nerwowego lub przyjmują leki przeciwpadaczkowe, powinny po konsultacji lekarskiej przyjmować nawet 10-krotnie większą dawkę tej witaminy.

 

Jak już opisaliśmy, kwas foliowy znajduje się w liściastych, zielonych warzywach. Niestety, kwas foliowy występujący w naturze nie jest trwały. Gotowanie, smażenie i inne sposoby przygotowywania potraw powodują, że ilość tego cennego składnika w pożywieniu znacznie spada. Dlatego warto przyjmować go w postaci tabletek, które zapewniają optymalną dawkę witaminy - czyli PregnaPLUS.

 

Nie musimy się obawiać jego nadmiaru, spożywając zawierającą go żywność i przyjmując wskazane dzienne dawki. Badania naukowe dowodzą, że kwas foliowy w postaci tabletek wchłaniany jest przez organizm kobiety znacznie lepiej, niż w postaci naturalnej. Witamina B9 należy do bardzo bezpiecznych substancji. Nie ma więc obawy, że spożywając kwas foliowy wraz z posiłkami i dostarczając go w postaci suplementu, doprowadzimy do nadmiaru tej witaminy w organizmie. Tym niemniej, należy mieć świadomość, że nadmiar spożywanego kwasu foliowego może powodować: bezsenność, rozdrażnienie, depresję, zaburzenia żołądkowo-jelitowe, reakcje alergiczne w postaci wysypki lub zaczerwienienia na skórze. Dlatego stosujmy rozsądnie kwas foliowy!

 

 

Przeczytaj również: